0,06 sekundy na przyciągniecie uwagi klienta

2010
0
Share:

Według badan tyle właśnie czasu spoczywa nasz wzrok na produkcie na półce sklepowej nim przeniesiemy go na kolejny. Jak w tak krótkim czasie przyciągnąć uwagę konsumenta i sprawić by kupił produkt tej a nie innej firmy? Narzędziem starym ale jak najbardziej skutecznym jest opakowanie.

Zadanie opakowania

Każde opakowanie musi spełniać trzy podstawowe funkcje: ochronną, użytkową i reklamową. Pierwsza jest najbardziej fundamentalna, gdyż odpowiedni projekt zabezpiecza produkt przed uszkodzeniem oraz ułatwia jego transport. Jednakże obecnie projektowanie opakowań nie sprowadza się tylko do stworzenia bariery ochronnej produktu. Opakowanie musi działać na psychikę odbiorcy tak, by wzbudzić w nim chęć wejścia w posiadanie produktu, który kryje. Pomimo iż dobre opakowanie najpierw musi spełniać zadanie ochrony produktu, to sfera wizualna nabrała dużo większego znaczenia. Projektanci muszą zatem zadbać o estetykę i pierwsze wrażenie, które będzie wywoływać odpowiednie emocje w kupującym.

Jak projektować opakowania?

Z powodu ogromnego wyboru produktów na półkach sklepowych, ważne jest by jak najbardziej uprościć proces zakupowy. Produkt musi się wyróżnić by ułatwić konsumentowi decyzję. Na co zatem uważać przy projektowaniu opakowań?

1. Widoczność

Przeglądając kategorie produktów łatwo zaobserwować, że często jedna kolorystyka dominuje w danej grupie. Jednak by zaistnieć w świadomości konsumenta nie wystarczy wpasować się w kategorię, a trzeb się wyróżnić. Opakowanie musi przykuwać uwagę, informować o cechach produktu pożądanych przez konsumenta. Im mniejszy produkt tym ważniejsza rola opakowania w przyciągnięciu uwagi.

2. Zrozum rolę kształtów, kolorów i grafiki danej kategorii produktów

Wyróżnienie tak, ale nie może wprowadzać w błąd konsumenta. Dużo ważniejsze jest w projektowaniu opakowań wykorzystanie charakterystycznych elementów dla danej kategorii produktów, a jednocześnie nienachlanie odróżnienie od innych. Istotnym czynnikiem jest też ciągłość produktów danej marki. Opakowania zbyt różne sprawiają problem przy porównywaniu i wprowadzaj aa konsumentów w konsternację.

3. Wywołaj emocje

Decyzje zakupowe rzadko kiedy podejmowane są całkowicie racjonalnie. Nadal dominują emocje. Dlatego też opakowanie musi już na pierwszy rzut oka pokazywać jakie są cechy marki. Ponadto umiejętnie wywoływać emocje pozytywne względem niej i jednoznacznie wskazywać na wartości z jakimi chce być kojarzona.

Projektowanie opakowań a konsumenci

Opakowanie ma sprzedać produkt. Dlatego tak ważne są badania nad postrzeganiem opakowań przez konsumentów. To ich ocena jest najważniejsza i ma największe znaczeni przy projektowaniu opakowań. Badania przeprowadzone wśród konsumentów wskazują, że dobre opakowanie:
– powinno jednoznacznie określać jaki produkt zawiera,
– powinno być dostosowane do charakteru i rodzaju produktu,
– ważne informacje powinny znaleźć się na przodzie opakowania,
– informacje na opakowaniu powinny być zwięzłe i łatwe do zrozumienia,
– powinno eksponować cechy przyciągające uwagę,
– nie powinno być trudne do utylizacji,
– powinno zachęcać do kupna,
– powinno wpasowywać się w aktualne trendy.
Według konsumentów idealne opakowanie jest trwałe, poręczne, łatwo się otwiera, chroni produkt, zapada w pamięć. Zatem jeżeli chcemy osiągnąć najlepsze wyniki, projektowanie opakowań musi być oparte na opiniach najbardziej zainteresowanych czyli konsumentów. To oni podejmują decyzje o kupnie na podstawie opakowania.

Share: